Jumaat, 3 Julai 2015

Myviku Kekeringan

Ni aku ada cerita ngeri skit nak habaq kat hangpa.Terutamanya owner Myvi.

Minggu lepas hari Selasa kalau tak salah,wife aku ada tanya aku pasal satu bunyi pelik datang dari enjin sewaktu dalam keadaan idle.Masa tu waktu pagi,lepas kitorang hantar anak ke taska.
Dari pengamatan aku,bunyinya macam bunyi tapet.Tak tau cemana bunyi tapet?
Bunyinya macam ktik,ktik,ktik berterusan yang jelas kedengaran dari head enjin.Aku cakap kat wife aku,tapet clearance dah makin besar gapnya kot.Wife aku pun bawak la kereta tu pergi kerja macam biasa….dari Kota Damansara – Kepong – Serendah ( kadang-kadang meronda sekitar Rawang ).Dah namanya rutin,setiap hari lah macam tu.Balik kerja pun sama,dari Serendah – Kepong – Kota Damansara.Nak tau berapa jauh distance kereta aku jalan?Petrol kena isi RM100 seminggu.
Malam Khamis tu aku pulak bawa kereta ke Bukit Sentosa,Rawang melepak dengan member-member sekampung.Sebelum balik,aku sempat tunjukkan masalah kereta aku  kat member yang kerja Perodua.Dia cakap,mungkin juga masalah tapet.Aku pun ok lah,masalah tapet ni tak perlu nak panik sangat.Nak merepairnya pun senang,asalkan tool dan ruang kerja cukup.
Lepas buka puasa hari Jumaat,kami satu keluarga balik kampung.Rilek je aku bawak macam tak ada apa-apa.Sesekali terlajak juga sampai 130kmj,tapi biasanya ikut standard highway.Dah tua-tua ni takde mood langsung nak driving macam orang gila.Kampung aku tu pulak dekat 3 jam jarak pemanduan dari Lembah Klang.
Pagi Sabtu sebelum ke bandar cari barang-barang untuk buka puasa,aku tergerak hati nak check level minyak enjin.Bila aku celup dipstick,tu diaaaaa!! Tak ada apa-apa minyak enjin langsung!
Mujur ada balance minyak enjin dari last service haritu.Aku kumpul-kumpul dapat la seliter setengah rasanya.Aku tuang habis baru la dapat level hampir maksimum kat dipstick.Lupa nak mention,aku pakai minyak enjin Perodua Semi Synthetic 5W/30.Biasanya memang aku lanyak sampai 7K++ km.Tapi sesekali terlanjur sampai 10K km pun ada.Apa ada hal,Myvi punya service interval memang 10k km pun.
Balik ke cerita minyak enjin tadi.Aku start enjin lepas tu dua tiga saat bunyi tapet tadi pun hilang..Alhamdulillah….
Tapi aku tak boleh bersorak seronok lagi.Persoalannya sekarang,mana minyak enjin tu pergi?Kes minyak enjin kering ni biasa kita dengar kat enjin-enjin lama dengan istilah ‘makan minyak hitam’.Maksudnya minyak enjin selalu kena top-up sebab enjin dah leak sana sini.Biasanya sebab gasket atau O ring yang dah kematu.
Kemudian masalah ring piston yang haus.Minyak enjin pada dinding silinder tak dapat dikikis dengan baik oleh piston ring lalu tertinggal dalam silinder dan terbakar.Ni pun punca biasa kalau enjin dah masuk status purba.
Kes paling teruk ialah minyak hitam bercampur air.Paling biasa berlaku kalau enjin overheat.Cylinder head bengkok menyebabkan air radiator menembusi ruang yang terbuka akibat pembengkokan head.Air radiator juga akan kelihatan berminyak.
Yang jadi kat kereta aku sekarang,level minyak susut dengan banyak,tapi tak tau mana perginya.Nak kata minyak leak kat mana-mana bahagian tak ada pulak aku nampak kesan-kesannya.Minyak terbakar pun tak,asap tak ada warna putih.Air radiator pun cun.Agak-agaknya pasal apa lah ya…
Performance enjin takde drop teruk sangat,fefeeling lebih kurang macam rasa enjin dah nak kena tukar minyak hitam.Itu je.Lepas tu lampu amaran minyak enjin tak menyala pun.Sebab tu lah aku tak terfikir nak check level minyak.Sape ada pengalaman macam aku ni moh share cerita.

Ngeri tak cerita aku ni?Hihihihi…..

Tiada ulasan: