Isnin, 19 Oktober 2015

Pengumuman Ralat

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Siang tadi aku ada buat satu posting berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu.Amat mendukacitakansekali,posting berkenaan aku terpaksa tarik balik atas beberapa isu dibalik tabir yang aku sendiri tak sangka.Ada beberapa fakta yang aku tuliskan berdasarkan satu page Facebook berkenaan Sungai Batu rupa-rupanya ditokok tambah untuk menyedapkan cerita dan menaikkan rating page.Maaf,aku pun bersalah sebab cepat sangat share tanpa cross check dengan sumber lain.
Pertamanya berkenaan usia tapak berkenaan.Kompleks Sungai Batu didirikan pada 487 Sebelum Masihi,bukan 600 SM.Buat masa ini itulah angka sebenar usia tapak tersebut.Begitu juga dengan usia kapal-kapal yang masih terbenam didalam lumpur.Pentarikhan masih belum dibuat.
Begitu juga soal pendanaan dan pendirian Kerajaan Negeri Kedah berhubung dengan status tapak arkeologi Sungai Batu.Dana masih ada dan Kerajaan Negeri Kedah khabarnya memang memandang serius terhadap pemuliharaan tapak berkenaan.
Apapun yang berlaku,aku harap janganlah usaha murni pemuliharaan tapak ini diganggu oleh mereka-mereka yang mahu menonjol diri ataupun manusia-manusia yang tergolong dalam spesies menangguk di air keruh.Perbuatan keji ni menyebabkan semangat sayangkan sejarah tanahair yang baru berputik,hilang begitu saja.Sama lah macam page Sungai Batu 500BC,tetiba hilang tanpa dikesan.Angin takde ribut takde.Ajaib betul.
Posting asal yang aku share link petisyen tu sengaja aku biarkan sebagai ingatan dimasa akan datang.
Terima kasih.

Tiada ulasan: