Rabu, 21 Oktober 2015

Petisyen Selamatkan Sungai Batu V 2.0

Sungai Batu Petition
Entri ni adalah kesinambungan entri ringkas semalam berkenaan tapak arkeologi Sungai Batu.
Zaman aku sekolah menengah dulu,tapak bersejarah dalam Malaysia ni yang diceritakan dalam buku teks tak lain tak bukan ialah A Famosa dan candi Lembah Bujang.Itupun ceritanya tak banyak,ditambah lagi dengan gambar hitam putih yang tak menarik langsung.Masa tu aku tak terfikir langsung pasal agama orang dulu-dulu sebabnya bila sebut candi,mesti Hindu.Dan bila Hindu terus terbayang India.Dan masa tu juga,candi Lembah Bujang tak cukup menarik perhatian aku berbanding gahnya binaan Angkor Wat dan Borobudur.Lagipun agama Hindu kot,apekehal aku nak belajar lebih-lebih?
Macam tu lah betapa tipisnya knowledge aku dan majoriti student sekolah menengah pasal sejarah tempatan masa tu.Sampaikan beberapa tahun dulu aku selalu terfikir,apakah huruf dan tulisan bangsa Melayu.Bangsa lain ada tulisan sendiri,kenapa tidak Melayu?Berkenaan dengan kependudukan orang Melayu ditanah Melayu sendiri pulak,teori paling simple yang aku pegang  ialah atuk nenek aku datang dari Indonesia.Nampak?Betapa inferiornya aku dengan sejarah bangsa aku sendiri.Tapi itu dulu.
Menginjak tua (ewahhh!),aku mula berminat dengan sejarah bila aku setkan dalam fikiran bahawa,’Malaysia yang kita kenal sekarang bukanlah seperti Malaysia yang kita kenal dari buku teks sekolah’.Benda paling basic yang aku mula-mula belajar ialah tentang ‘Malay Archipelago’.Dari situ baru aku sedar yang aku memang orang Melayu,dan tok nenek aku pun Melayu.Orang Indonesia sekarang  je yang malu nak mengaku Melayu.
Apa lagi yang menarik tentang alam Melayu?
Banyak.
Amat banyak sekiranya dokumen-dokumen lama yang dibawa lari penjajah dapat kita kaji.Aku bukanlah orang yang sesuai untuk ceritakan semua tu.Ada team underground yang khusus dalam bidang ni.Untuk kali ni,fokus kepada Sungai Batu dan kenapa kita mesti berusaha mempertahankan tapak tersebut daripada dijadikan tapak pembangunan.Untuk makluman,team ni lah yang trigger interest aku untuk belajar secara ringkas sejarah bangsa Melayu.

Sungai Batu
Sungai Batu adalah salah satu cabang dari Sungai Merbok di Kedah yang mana hasil ekskavasi PPAG dan USM sebelum ini menunjukkan ianya adalah kawasan yang amat penting suatu masa dahulu.Sebanyak 97 tapak ditemui di kawasan seluas 4km persegi dimana 46 daripadanya telah ditemui :
a) 10 tapak jeti
b) 17 tapak peleburan besi
c) 13 tapak bangunan sokongan
d) 1 tapak ritual
Dari hasil penemuan menunjukkan tapak arkeologi Sungai Batu adalah satu kompleks tamadun yang cukup hebat suatu masa dahulu.Usianya?Menjangkau 2200 tahun,menunjukkan bahawa kompleks Sungai Batu jauh lebih tua dari mana-mana tapak bersejarah di rantau ini.Nampak tak cukup hebat lagi?
Pertimbangkan fakta ini; proses peleburan besi merupakan satu acheivement besar dalam pembentukan tamadun manusia.Aku bagi contoh ya?Pernah tengok dokumentari orang Jepun buat besi  *tamahagane?Ala,besi pedang samurai tu.Korang mesti kagum dengan pedang tu kan?Asas kepada pedang yang hebat ialah dari besi yang baik campurannya.Pakar besi tamahagane membakar black sand didalam relau (tatara) selama tiga hari (72 jam) dan unsur karbon ditambah dari masa ke semasa.(secara kebetulan,bentuk tatara menyerupai relau yang terdapat di Sungai Batu.)Macamana diorang nak control ratio besi dan karbon adalah dengan penglihatan iaitu warna api yang terhasil.Only trained eyes yang boleh buat semua tu.Believe it,our ancestor have made that kind of steel thousand years ago.
* Baca entri lama aku tentang tamahagane,Japanese Deadly Sword: Nihonto
Kemudian besi-besi raw tadi dieksport pula ke Timur Tengah melalui Mozambique dan kemudian ke Yaman(aku lupa dah nama tempat tu,maaf kalau salah).Sebab tu kompleks Sungai Batu ada jeti.Perlabuhan lah apa lagi.Terdapat catatan sarjana Islam yang pernah merekodkan bahawa besi-besi untuk membuat pedang yang baik adalah datang dari Zabag atau Qalah,yakni Kedah Tua.Nampak sekarang?Dah la pandai buat besi,pandai berniaga pulak.
Masa berlalu pantas dan selepas ribuan tahun tertanam didalam tanah, akhirnya tamadun lama ini muncul kembali.Yang paling menarik ialah timbulnya kapal-kapal lama di dalam tasik yang terletak di tengah-tengah ladang sawit.Dikala sejarahwan tempatan menarik nafas lega dengan bukti kukuh kependudukan Melayu di Malaysia ni,satu berita buruk hampir melenyapkan semua harapan anak bangsa.
Tapak arkeologi Sungai Batu terletak di tanah-tanah persendirian yang mana tuan-tuan tanah ini menunggu agak lama untuk pihak kerajaan membeli tanah mereka untuk dimajukan.Disebabkan kerajaan agak ‘tidurrr’,pihak-pihak pemaju lebih cepat membuat tawaran yang baik kepada tuan tanah.Yelah,siapa cepat dia dapat.Figure yang aku dengar untuk mengambilalih tapak arkeologi Sungai Batu adalah sekitar RM28 juta,more or less…wallahua’lam…Dah tolak jadi tapak perumahan nanti nangis air mata darah pun tak guna dah.
Dalam hal ni aku rasa perlunya pihak berwajib mengambilalih tanah-tanah tersebut untuk pemuliharaan secara serius.Negara lain punya la bangga dengan tempat sejarah diorang,kenapa orang kita tak macam tu?Bangunan penjajah yang dibelanya.
Sign petisyen ni Save the Oldest Civilization In South East Asia.Last time aku check tadi jumlah penandatangan petisyen adalah berjumlah 8,039.Come on guys,berapa minit je nak sign.Move your lazy ass! Tak keluar duit pun.Tunjukkan sokongan anda untuk menyelamatkan salah satu tapak bersejarah di Malaysia ni.Bermula dengan Sungai Batu ni,diharap kerajaan tidak ragu-ragu untuk mendanakan proses ekskavasi di beberapa tempat lagi yang tidak kurang hebat sejarahnya.
Sepertimana yang aku cakap kat atas tadi,Malaysia bukanlah negara yang anda kenali dari buku teks sekolah.Banyak lagi misteri yang bakal dirungkaikan.Walaupun blog aku ni tak sepopular page Amrans Fans,The Vocket,etc.,aku harap pembaca-pembaca blog aku sekalian dapat menyumbang sedikit sebanyak kearah usaha menyelamatkan khazanah bangsa kita.
Sekian.
credit to:
http://mistisfiles.historiansecret.com/?p=779
http://arkeosungaibatu.blogspot.my/
http://syidamenulis.blogspot.my/2015/10/tapak-arkeologi-sungai-batu.html

Tiada ulasan: