Ahad, 18 Oktober 2015

Petisyen Selamatkan Sungai Batu

As salam,

Baru-baru ni aku ada signed satu petisyen online untuk memohon tapak arkeologi Sungai Batu diselamatkan dari pembangunan taman perumahan.Petisyen yang ditujukan kepada Menteri Besar Kedah,Dato' Mukhriz Mahathir adalah untuk meminta jaminan dari Kerajaan Negeri bahawa tapak arkeologi tersebut tidak diganggu dengan pembangunan.
Tapak Arkeologi Sungai Batu ialah satu tapak arkeologi yang bukan sahaja tertua di Malaysia setakat ini,tapak tersebut juga meliputi kawasan yang luas termasuk jeti-jeti purba,kapal-kapal dan relau pemprosesan besi yang terletak bertaburan di sekitar Sungai Batu.Keluasan spesifik nanti aku tulis balik.Aku menaip adhoc je ni.Nanti aku tuliskan artikel lain yg lebih sesuai.
Sekarang toksah banyak tanya,korang pegi kat link ni,
https://www.change.org/p/dato-seri-mukhriz-bin-mahathir-save-the-oldest-civilization-in-south-east-asia?recruiter=402666708&utm_source=share_petition&utm_medium=copylink

pastu sign.Sasaran buat masa ini ialah 10k tandatangan.Memandangkan bajet tahun depan dah nak dibentang,harapnya PM dapat melakukan sesuatu yang dapat dikenang dengan meluluskan bajet untuk proses pemuliharaan tapak berkenaan.
Cerita disebalik kekalutan tapak arkeologi Sungai Batu ni tak lah rumit sangat sebenarnya,asalkan orang-orang diatas sana faham sejarah Melayu dan faham kepentingan sejarah tersebut untuk tanahair ini.
Nantilah aku cerita lagi.Asalnya aku nak taip dua baris je.Jilake betul.