Jumaat, 3 Jun 2016

Sijangkang Monster Fish

Aku fikir hari ni hari yang sesuai untuk tuliskan sesuatu untuk pembaca blog aku yang 'ramai' kat luar tu.Macam biasalah, cerita pasal hobi aku la, apa lagi.
Kali terakhir joran puaka aku mencecah air kalau tak salah lebih setahun lepas. Bukan aku tak minat lagi nak memancing, sebenarnya susah betul nak buat trip yang betul-betul jadi. Bulan Oktober 2015 cadangnya nak memancing kat benteng pemecah ombak Kuala Terengganu, tak jadi sebab tak cukup masa.
Lepas tu bulan Mac 2016, konon-konon nak mancing pantai kat Pantai Sepat. Pun tak jadi sebab jadual penuh.Sampailah plan ad-hoc yang terbaru hujung minggu lepas. Hajat aku nak memancing tertunai juga akhirnya di Sungai Langat, Sijangkang.

Puncanya pasal gambar ni lah:

Brader dalam gambar ni aku tak kenal,tapi abang dia satu tempat kerja dengan adik aku kat Teluk Panglima Garang nun.

Adik aku setkan satu trip ke lokasi brader ni pagi Ahad berbekalkan 50 ekor udang hidup.Kalau tak silaplah. Tapi nak ceritanya memang banyak standby udang. Mana la tahu ada serangan gerombolan siakap.

Malam sebelum tu aku siap-siapkan perambut dawai 40 paun setengah depa sebagai persediaan menghadapi tentangan monster Sungai Langat,kahkah! Tudiaaa...semangat baq hang.

Teknik yang digunakan macam biasa,pelampung tapi yang aku tak gemar dengan kaedah pelampung ni bila port air laju.Sungai Langat tu aku rasa tak pernah air tak laju kot?

Port pertama aku tak reti nak describe lokasinya macamana. Ada tebing yang agak sempit dan dipayungi pokok-pokok kecik.Boleh la buat tempat berteduh untuk 3-4 orang. Lepas setengah jam,aku dengan adik aku berpindah port.Tak jauh mana pun dari port asal, cuma port tu terbuka sikit, senang nak buat balingan tapi bersedialah dengan sunburn.
Spek aku plak transition lens, rasa macam redup je padahal cuaca panas terik. Kat port ni aku dapat sambaran pertama bila pelampung aku hilang sekejap.Bila pelampung timbul semula, tak ada lagi tanda-tanda aktiviti ikan dibawah. Pelik juga ni.
Bila aku check umpan, udang yang dicangkuk ekor dah hampir putus. Telahan aku mungkin ikan terasa sesuatu yang tidak natural kat mata kail tu. Samada mata kail terlalu besar,atau perambut kasar sangat. Ah, lantakkan. Namanya pun trip target monster, takkan pakai mata kail saiz 8.

Jam bergerak menjelang tengahari, cuaca makin panas, air Sungai Langat semakin perlahan dan menyurut. Tanda-tanda kehadiran ikan cuma sekali, yang aku cerita kat perenggan atas tu. Time ni la perut sakit,adoiiiyaii......part berak tak payah ceritalah ye,ke hangpa nak tau jugak?haha!
 Sekitar jam 2 petang, ikan kembali menyentuh umpan, cuma petandanya terlalu kecil. Hanya getuan-getuan disusuli kehilangan umpan.
Tiap kali labuh umpan tak lama lepas tu mesti pelampung tenggelam timbul, umpama digetu ikan kecik. Macam tu lah keadaannya sampai jam 4.00 petang. Daripada 50 ekor udang, baki yang tinggal kurang dari 15 ekor, kebanyakannya habis disesah buntal. Aku suspek je ni sebab lengkuk gigitan kecik, pastu clean cut. Buntal punya gigi kan macam razor blade. Buntal punya gigi ni dia punya kuat, mata kail saiz #1 pun boleh berlekuk dia gigit.
Lebih kurang jam 4.30pm, kami tapau baliklah. Belum sampai rezeki lagi nampaknya. Mesti korang kecewa, cerita panjang-panjang last-last bawak balik telur je,hihi!
Tak apalah, tak dapat ikan, dapat kawan baru dan jugak sunburn.

Lepas mandi-mandi kat rumah adik aku, kitorang pergi pekena kambing bakar kat Pak Tam Kambing Bakar. Malangnya menu kambing bakar+nasi putih tu cuma ada waktu tengahari. Nak kambing punya pasal kami order je lamb chop dengan nasi putih.

Berasap-asap masa menu ni sampai. Sizzling style lamb chop dia ni.

Hmmm.... nampak menarik. Cer bagitau rasa dia?

Ni nak habaq kat hangpa, ni la lamb chop terSEDAP yang aku pernah rasa. Kalau hangpa rasa penilaian aku tak betul, pergi rasa sendiri kat sana.Serius tidak membohongi kalian.
Malam-malam aku rasa ada menu lain yang disediakan gerai-gerai kecik tepi restoran tu umpamanya Yong Tau Fu dan jugak Sate.

Alamat dia:
Pak Tam Kambing Bakar,
B130 Jalan Kebun Baru Batu 10, Telok Panglima Garang

Search guna Waze je, InsyaAllah sampai. Sedikit kekurangan ialah ada sedikit gangguan lalat. Tak adalah terlalu banyak cuma sedikit mengganggu. Diharap restoran Pak Tam menambahbaik dengan memasang perangkap lalat UV kat restoran dia dimasa akan datang.

Jumpa lagi di entri seterusnya. Baiii!