Jumaat, 30 September 2011

Wolfrace;Memusangkan Sebuah Myvi Pekak

Cmana tah boleh terserempak dengan gambar ni.Apa kena mengena dengan Wolfrace?


Memang rare habis Kancil ni.
Aku ada terbaca dalam paper online Tempo Interaktif(papar online Indonesia) semalam,tentang kolaborasi Perodua dan Wolfrace UK.
Heran gak aku,tak jumpa cerita ni dalam paper tempatan.Kat blog-blog automotif ada la.


Wolfrace menambah baik Perodua Myvi dengan beberapa sentuhan kemasan iaitu rim 16 inci Wolfrace Shark Alutec 5 jejari dengan tayar Falken,ketinggian yang direndahkan dengan spring Eibach,rekaan grafik Wolfrace,spoiler belakang dan cermin sisi merah kontras,cermin tingkap belakang privasi,ekzos tip berkembar krom dan audio sistem dari Vibe.Tak la cun sangat rim Wolfrace,kecuali jika ianya staggered.
Bagi sebijik Myvi SE 1.5 Extreme kat Wolfrace,apa jadi?

China Space Program

Tiangong-1,modul stesen angkasa China dilancarkan tepat jam 9.16pm Pusat Pelancaran Satelit Jiuquan menggunakan roket pelancar Long March 2FT1.Ketinggian stesen angkasa Tiangong-1 di orbit kira-kira 350km dari permukaan bumi dan digunakan untuk memantau kawasan pertanian di China serta menjalankan eksperimen pertumbuhan kristal dalam keadaan graviti sifar.
Stesen angkasa Tiangong-1 mempunyai fasiliti dok pelbagai modul untuk melengkapkan stesen eksperimen angkasa berorbit rendah.Ini menjadikan China negara ketiga yang mengendalikan stesen angkasa.Tiangong-1 akan mengorbit bumi selama sebulan untuk menunggu ketibaan Shenzou-8,kapal angkasa tanpa pemandu.Kedua-duanya akan bercantum dan seterusnya diikuti Shenzou-9 dan Shenzou-10 yang dijangka membawa angkasawan wanita.Sekiranya kesemuanya berjalan lancar,China menjadi negara seterusnya yang berjaya menjalankan prosedur tersebut selepas Amerika Syarikat dan Russia.
Dengan ruang bekerja seluas 15 meter padu untuk dua hingga tiga angkasawan,stesen angkasa seberat 8.5 tan yang diberi gelaran 'Heavenly Palace' akan berada di orbit selama dua tahun sebelum beberapa lagi modul eksperimen akan dilancarkan.



Stesen angkasa sebenar akan mula dilancarkan dalam tiga bahagian antara tahun 2020-2022.Bagaimana dengan negara kita?Adakah tahun 2020 kita masih bergelut dengan masalah politik yang serupa kartun Nickelodeon,isu bahasa kebangsaan,masalah kelajuan internet dan sebagainya?

Khamis, 29 September 2011

Lamborghini Aventador LP 700;Model Skala 1:8 Termahal Di Dunia

Amazing but pointless at the same time.Apa yang anda akan lihat ialah model skala 1:8 Lamborghini Aventador LP 700-4,iaitu model skala yang termahal didunia.Pembuatnya Robert Gulpin Engineering menggunakan bahan carbon fiber yang disulam dengan benang emas berukuran setebal 1/1000mm.Rim,kokpit,seat dan steering dihasilkan menggunakan emas padu dan juga platinum,dihiasi dengan permata.
Segalanya dibuat dengan begitu teliti termasuklah bahagian enjin.Model ini dilengkapi dengan enjin kedua dan logo Lamborghini berasingan yang mempamerkan seni ketukangan tertinggi.
Harganya?
Harga permulaan bidaan Disember nanti ialah $4.65 juta (RM14,494,050.00).Kalau tak sabar menunggu Disember,boleh terus bayar $6 juta (RM18,702,000.00).See..Berapa banyak sifar kat situ.Dari sudut kesenian,memang model skala Aventador ni superb.Dari segi harga,merepek habisss...Lebih 7 kali ganda harga Aventador yang sebenar,pengilang duit sahaja yang sudi melabur untuk beli model skala ni.Enjoice!


*Image & News www.caradvice.com.au

Tacra DIY;Blog Macam Ni La Aku Suka

Semalam aku terpaksa Googlekan solution untuk masalah brek caliper kereta aku yang bergegar.Kereta aku dibeli baru,lepas pakai dua tahun lebih,aku perasan satu bunyi aneh yang tak sepatutnya ada pada kereta baru.Bila lalu jalan yang agak kasar,bunyi gegaran sangat ketara.
Asalnya aku jangkakan sebab hood depan yang dah aku renggangkan sikit sejak dari hari pertama aku beli.Bila brek ditekan sikit,bunyi tu hilang.Satu hari aku buka tayar depan dan aku goyang-goyangkan caliper,terasa agak kurang fit.Mungkin itulah puncanya.
Masalah ni aku ajukan ke member baik aku yang jugak pekerja Perodua.Dah dekat sembilan tahun rasanya dia berkhidmat dengan Perodua.katanya masalah tu memang biasa jadi.Suggestion dia,bawa kereta ke SC dan diorang akan replace dengan unit baru.Masalahnya schedule service aku dengan Perodua SC tak complete.Dah agak lama aku buat servis sendiri.Mana la tau diorang mintak payment,yelah bila dah tampered warranty diorang void terus.
Jalan alternatif,kenalpasti masalah dan cari penyelesaian.

Terjumpa pulak dengan blog http://tacra.blogspot.com .Actually entri untuk masalah caliper Myvi ni sebenarnya tutorial brader ni tentang penukaran brake pad.Tapi dalam ruangan komen ada diberi solution untuk masalah caliper bergegar.
Memang best baca blog brader ni.Apa jugak projek DIY kereta,akan dia muatkan walau yang simple sekalipun.Keep it up bro!
Tengok enjin Mivec kereta Wira dia,memang kemas.Dulu aku pun stadi konon-konon nak jadi pomen,tapi masuk bab wiring,terus bebal.Best jugak jadi pomen,tapi yang tak bestnya Sabtu kerja full day,huhu!Aku ada perancangan untuk buka garaj,tapi bukan untuk berniaga.Just untuk suka-suka,buat DIY.Ada welding set(gas & arka),kompressor,set tool Snap-On(pehh!),chainblock dll...
Seronok baii!Kat kilang aku ni ada kompressor piston kecik yang dah tak pakai sebab ganti dengan screw type.Aku ingat nak beli la,banyak guna gak.Buat painting job pun boleh.Tapi satu je,untuk garaj macam ni,untuk suka-suka boleh la.Aku tak minat kejar masa,nanti kerja cincai.
Ok la,banyak lagi entri brader tu yang aku belum baca,sambung stadi dulu.Ciao!

Arsenal 2-1 Olympiakos,Match 2 Group F Champion League 2011


Jam 2.45 pagi tadi berlangsung perlawanan kedua peringkat kumpulan Champion League antara Arsenal dan Olympiakos di Stadium Emirates berkesudahan 2-1.Arsenal berada di tangga kedua dalam kumpulan F dengan empat mata selepas dua perlawanan.
Gol pertama Arsenal dijaringkan oleh Alex Oxlade-Chamberlain pada minit ke-8 permainan dan pemain pertahanan Andre Santos menambah jaringan pada minit ke-20.Tujuh minit kemudian David Fuster menanduk masuk menewaskan Sczesny untuk gol Olympiakos.
Keadaan tidak berubah sehingga tamat separuh masa pertama.Di separuh masa kedua,tiada gol dihasilkan.Perlawanan seterusnya Arsenal akan bertemu pendahulu kumpulan F,Marseille pada 19 Oktober 2011 di Stadium Stade Velodrome.