Isnin, 7 Mac 2016

Edited Persona R

Ini ialah model ujian Persona R yang tersebar di media internet kebelakangan ni. Memandangkan ujian jalanraya sedang rancak dijalankan, kekerapan model ini dilihat berkeliaran dijalanraya agak tinggi, dan kebarangkalian ianya di'spyshot' oleh peminat juga tinggi.


Takpayah letak kredit pun tau dah gambar ni dirembat dari mana.Sorry ya funtasticko.

Pertama sekali, Persona R dibina berasaskan platform Iriz.Kalau diikutkan sepatutnya model yg diuji ni dibina sebagai Iriz variasi sedan.Entah macamana Proton punya matematik ekonomi, diorang sedankan Iriz lalu diberi nama Persona. Pada pendapat aku, ini tidak betul. Apa platform Persona tak ok kah? Selain dari jawapan nak berjimat, aku tak rasa ada jawapan lain yang sesuai.
Kemudian langkah meng'sedan'kan sebuah kereta kontot amat berisiko untuk nampak hodoh.Tengok la Fiesta sedan,jahanam punggung dia.Sebabnya kereta kontot cenderung berbumbung tinggi dan bahagian sisi agak tegak.
Secara jujurnya ada beberapa bahagian yang aku tak berkenan dengan 'Iriz' panjang ni.Yang paling ketara ialah tayar yang nampak kecik amat.Ada sesetengah komen cakap ni testing unit,production unit maybe pakai rim besar sikit.Yeke macam tu cara orang buat ujian?

Ujian untuk model baru macam ni adalah ujian keseluruhan kereta yang bermaksud serba serbi bahagian kenderaan diuji.Berkenaan dengan tayar,aku tak rasa saiz tayar akan berubah bila memasuki fasa produksi.
Sebabnya daripada perubahan radius tayar sahaja,data berkenaan fuel consumption, pecutan, tork, penentuan nisbah gear dan kalibrasi meter halaju akan berbeza.Jadi,semestinya unit yang diuji wajib menyamai model produksi.Takkan la pulak test mule pakai CVT, sampai kat market gearbox auto tradisional plak.
Rekabentuk adalah sesuatu yang amat-amat kritikal terutamanya dalam industri automotif.Jangan cuba-cuba buat kelainan yang tak pernah dibuat orang.Mengambil risiko itu bagus, tapi buat penilaian risiko dulu ( baca sebagai market study).
Jarang sangat pengeluar mainstream cuba-cuba buat design yg terlalu radikal untuk mass produce.

Perhatikan gambar asal diatas dan badingkan dengan yang dibawah.
Aku dah buat sedikit perubahan pada rekabentuk Persona R supaya nampak lebih sesuai di mata aku.Hangpa tak suka lantak hangpa lah.


Toksah pertikai skil Photoshop aku tu ye?Aku usik-usik Photoshop dalam laptop ni setahun dua tiga kali je.Nampak rompong ruang tayar dia kan? Haha! Ni baru la arch roda yang seimbang dengan body. Nama pun Persona R,apa barang model 'R' pakai rim 14 kilang. Tak apa, dah beli nanti cari rim besar sikit.


Ni bahagian-bahagian Persona R yang aku ubah sikit ikut selera aku.
1. Arch roda di'dalam'kan beberapa cm depan dan belakang.
2. Garisan 'bahu' aku naikkan sikit bermula dari fender depan sampai ke pertengahan pintu belakang supaya selari dengan aras garisan lampu depan.
3. Door handle depan aku naikkan sikit untuk selarikan dengan garis bahu yang aku naikkan tu.
4. Bahagian bontot aku tak usik walaupun bumper tu nampak aneh juga.Mungkin berbeza pada model produksi.Berlainan dengan bahagian yang aku edit. Bahagian-bahagian ni kalau nak ubah last minute memang kos besar.

Lepas ni Proton tolonglah buat arch yang sesuai dengan badan.Pleaseeeeeee!!!! Sejak dari Saga BLM,macam itu la pesennya.Cetek benar arch diorang ni.
 Satu lagi berkenaan huruf R. Huruf  'R' pada model-model kereta tertentu bukan boleh suka-suka letak. Ingat Honda letak Type - R tu saja-saja nak bagi nama kereta dia sedap ke?
Walaupun nama kereta diatas belum rasmi, peminat dah memandai-mandai tambah aksara. Rasa-rasanya takde kot model Proton yg pakai aksara tambahan ni. Bayangkan betapa tak kena nama ada R tapi pakai rim kompang dengan suspensi jinjang. Lain la versi R3.
Serupa emblem TURBO lah. Macam tahun 80-an plak.Sorry to say....mana ada dah orang tepek emblem turbo sebab nak bagitau yang kereta diorang pakai turbo. Paling- paling pun letak huruf 'T' je. CONTOH; Exora T-BOLD. Tak ke ganas bunyinya.

Korang setuju atau tak sila respon dengan berhemah.Ok bai.

Isnin, 29 Februari 2016

Speedometer Passo Merah Edisi Bajet

As requested by Mr. Eastone, aku tuliskan satu artikel untuk beliau sempena menyambut speedometer Passo backlight merah. Serius aku tak tau apa-apa langsung pasal barang-barang Passo ni. Selain dari aksesori yang berbagai-bagai spec,harga juga sangat varian daripada kategori mampu milik,sampailah jajan-jajan mahal yang super rare.
Barang-barang rare aku tak pandai nak cerita lah,yang aku tau meter bertenggek atas kolum stereng tu maknanya dah swap dashboard Passo. Main body dengan dashboard ni kira naiktaraf dari kelas main stiker zaman 2008 dulu. Itupun berapa ribu dah lebur akibat racunan kengkawan. Sebab tu la aku maintain body facelift 2009 rim patbelas,haha!

Ok, ada satu hari Sabtu tu wife aku dengan anak-anak nak tidur kat Taman Pinggiran,so aku macam biasalah,merdeka macam orang bujang. Cepat-cepat aku rojer Mr. Eastone kot-kot la dia tak balik kampung jenguk bini.
Kebetulan pulak dia pun tengah melapok kat rumah mengerjakan barang kereta dia. Memang cantik sangatlah buat port melepak sampai malam.Dia tanya aku,
"pandai main solder tak?"
Aku jawab "ada barang,on je.takdak hal."

Sampai kat rumah dia @ "bengkel", rupanya dia tengah kaizen suis foglamp kot.Bulbnya dah terbakar. Masalah dengan lampu-lampu suis/meter ni,pengeluar gunakan mini bulb. Susah siot nak cari. Jalan Pasar mungkin la ada kot.

Dalam gambar kat sebelah ni ialah bulb asal yang terbakar. Kakinya cukup panjang untuk dimasukkan kedalam casing.
Disebabkan alatganti tak ada,Mr. Eastone rembat bulb dari radio mana tah,tapi masalahnya kaki dah pendek.
Sebab tu yang dia tanya aku pandai solder ke tidak. Aku gamble jelah sambung kaki sampai jadi. Boleh la menyala warna merah butang suis tu.

Kerja-kerja mengkaizen belum selesai lagi sebenarnya. Mr. Eastone minta tolong aku solderkan LED strip warna merah untuk diletakkan belakang muka speedometer. Meter Passo yang dia pakai sekarang warna kuning,tak Racy kata dia. Entah,aku pun tak faham lagi permainan Passo ni.
Aku pun sambungkan la tiga gugusan LED merah yang mengandungi 3 LED setiap satu. Plan asalnya nak selitkan gugusan strip LED tu belakang muka meter je sebab jarum tak boleh cabut. Agak lawak method tu sebab hasil kerja barang pasti caca marba dengan wiring yang berserabut. Mana nak tap power source lagi.
Dipendekkan cerita entah macamana Mr. Eastone berjaya mencabut jarum speedometer yang menjadi penghalang proses pembaraian meter Passo. Hah! Dah senang kerja la ini macam.
Rupa papan litar speedometer Passo yang dibaraikan termasuk LCD display ditanggalkan sekali

Bila aku perhatikan betul-betul, LED speedometer ni sebijik sama dengan LED strip yang kami dah modified awal-awal tadi. Aku bagitau dia,kalau ada bran,buang LED lama ( kuning ),letak LED baru la. Kemas skit. Boleh pulak dia tanya aku balik,"kalau hang,bran tak?"
Bran tak bran la kan,dah buat pantang mundur kecuali bini call.

Lastly kitorang try sebijik dulu. Nak menanggalkan LED dari strip dah satu hal,nak solder pulak benda-benda saiz mikro ni tangan tak boleh goyang. Mamat ni punya solder pun satu macam,hujung tip dia tak berapa panas.
Walaupun susah sikit, akhirnya satu LED berjaya dipasang. Apa-apahal pun test dulu.Yess!! Berjaya.
Untuk LED seterusnya,kerja-kerja berjalan agak pantas sebab dah cekap sikit. Gila kau,aku dah berbelas tahun tak pegang soldering iron.
Menjelang Maghrib, lima LED untuk latar belakang angka-angka halaju, tiga untuk jarum speedometer dan satu untuk backlight LCD siap dipasang.Hasilnya seperti dibawah:
Semua menyala dengan terang.Glaring sebab belum pasang muka meter
Proses menenyeh paparan LCD kedalam slot
Tadaaaa!!! Dalam gambar ni je nampak warna dia macam oren-oren sikit dan tak sekata,keadaan sebenarnya jauh lebih cantik
Settle pasang semua barang,kitorang mencekik kat Restoran Rodong,Adenium Bukit Beruntung. Ni port wajib geng-geng dia melayan WiFi ceroi. Sampai Restoran tutup la biasanya baru reti nak angkat bontot.
OTW balik rumah dia untuk ambik kereta aku,aku try drive kereta dia yang dah swap pakai EPS. Sedap juga merembat K3-VE injektor Vios (ke Yaris tah,lupa plak), cuma sayang jalan beralun-alun+ spring keras kung membuatkan kendalian huru-hara jugak la. Alignment tayar kiri plak lari teruk sebab langgar pagar rumah berhantu. Next time setting cantik-cantik ye boss,boleh test run lagi sekali.Hehe!

Rabu, 17 Februari 2016

Spesifikasi Satria F150 Indonesia


Secara rasminya Suzuki 'Belang' terbaru iaitu Suzuki Satria F150 injection telahpun dilancarkan di Litar Antarabangsa Sentul,Bogor.Seronok ya dunia permotoran Indonesia,meriah dengan pelbagai variasi motorsikal.Kat Malaysia cuma ada kelas skuter,kapcai dan moped untuk kelas berisipadu kecik.Kategori antara 200 - 300cc kelas apa pun taktau.
Berita baiknya ialah model tambahbaik Belang ini bakal dipasarkan ke Malaysia dalam masa beberapa bulan lagi.Antara ciri-ciri terbaru yang tak dapat dipastikan dalam entri Kelibat Satria FU Injection di Indonesia lepas akan aku kongsikan dibawah:

1. Enjin baru DOHC 4 Valve 150cc
2. Speedometer Digital penuh
3. Ruang kompartmen
4. Lampu LED
5. Sistem kunci shuttered key

1. - Sistem penyampaian bahanapi menggunakan dual spray injector yang dikawal oleh ECM (                 Electronic Control Module) yang disokong enam sensor
    - Susunan injap direka semula dengan lebih rapat dan menggunakan muka injap yang lebih besar
    - Blok baharu disejukkan menggunakan sistem sejukan bendalir dilengkapi dengan radiator                   terbesar dalam kelasnya
    - Dinding silinder blok disaluti dengan SCEM ( Suzuki Composite Electrochemical Material )
    - Throttle body kini berukuran 32mm
    - Airbox lebih besar untuk pertambahan suapan udara lebih 24%
    - Piston short-skirted ringan

2. - Paparan meter kini digital sepenuhnya meliputi meter kelajuan, RPM, posisi gear, FI ready, suhu       bendalir penyejuk, twin trip, dan oil change interval.
    - Sistem 1-push electric starter.Sistem ini berfungsi menghidupkan enjin hanya dengan sekali  
      sentuhan.Maksudnya pengguna tidak perlu menekan butang penghidup enjin beberapa saat untuk       cranking sepertimana sistem penghidup elektrik konvensional.Pertama dalam kelas 150cc.

3. - Lampu utama menggunakan full LED untuk cahaya yang lebih terang demi kenyamanan
      visibilitas kendara dimalam hari,kahkahkah copy terus bahasa diorang.Syok gak bahasa rojak
      Indonesia ni.
4. - Shutter key sebagai tambahan keselamatan.

5. - Lain lain:
     a) footstep hadapan boleh lipat dengan bank sensor.Apebenda pun aku tak tau bank sensor ni.Besi         kecik yang terkeluar sikit dekat pedal kaki tu kot untuk tau limit kecondongan motor semasa  
        mengambil selekoh.
     b) ruang kompartmen yang terletak diantara handle dan tempat duduk.Senang cerita celah
        kangkang.Boleh la untuk simpan phone agaknya.

Bagaimana dari segi prestasi?

Set up overbore lama masih dikekalkan tetapi nisbah mampatan ditingkatkan kepada 11.5 : 1 dan ditala semula sehingga menghasilkan 13.6kW(18.5 hp) pada 10,000 rpm dan tork sebanyak 13.8Nm/8,500 rpm.Hangpa peduli apa nombor-nombor ni,berapa laju boleh pergi ni?

142km/j.Angkanya nampak kecil saja,tapi zaman aku pakai 2 stroke dulu laju macam ni boleh keluar air mata dah kalau tak pakai helmet.Untuk motorsikal 4 stroke moden yang ada dipasaran Malaysia sekarang,aku rasa yang ini memang laju.Meter Belang lama pun dah jauh berat dari meter motor-motor kapcai lain.
Harga di Indonesia ialah Rp.21,950,000.00 atau lebih kurang RM6,733.00 untuk versi standard dan RM6,827.00 untuk varian tertinggi.Bebaru ni member aku beli Yamaha F150ZR RM9,800.00,mak aiiiii!!!Itu cash tahu?Belum hutang AEON lagi.Marilah kita berhuhu secara berjemaah.
 

Jumaat, 12 Februari 2016

Kabel Bukan Sebarang Kabel

Buat masa ni aku dan isteri ada dua power bank:

1. Pineng 20,000mAh
2. e-tric 5,000mAh

Power bank jenama Pineng dibeli sekitar pertengahan tahun lepas pada harga RM95 kalau tak silap aku dan power bank e-tric dapat percuma dengan pembelian telefon awal tahun baru-baru ni.
Walaupun power bank ni dibeli untuk menghadapi saat-saat kecemasan ketiadaan punca bekalan elektrik untuk pengecasan,kami agak jarang menggunakannya kebelakangan ni sebab kapasiti bateri telefon mencukupi untuk penggunaan seharian diluar rumah.
Selepas menggunakan power bank ni beberapa lama, barulah aku dapat memahami beberapa isu penting dalam penggunaan power bank terutamanya kepantasan pengecasan, kapasiti pengecasan dan juga keupayaan mengecas gadget.

Semenjak popularnya power bank,kapasiti simpanan power bank meningkat dengan mendadak daripada sekecil 2000mAh sampailah aku terbaca satu iklan tu, power bank dia berkapasiti 50,000mAh!!Kalau tengok figure dia memang dahsyat la kan, tapi kaji dulu sebelum membeli.Bukan apa,kebanyakan power bank kapasiti besar melebihi 25,000mAh ni kebanyakannya hancing dengan serius.Terutamanya cap ayam China. Tulis 50,000mAh,yang betulnya cuma 5,000mAh,baki 45,000 lagi batu,kayu,tanah,simen dan sebagainya.
Diperingkat awal penggunaan power bank Pineng, aku rasa brand ni pun lebih kurang je dengan brand lain; kapasiti yang digembar-gemburkan tak memadai dengan keupayaan pengecasan dia. Masa dibeli baru,power bank ni tidak dibekalkan dengan kabel mini USB,tercicir atau memang tak termasuk sekali dalam pakej tak taulah.

Sebelum guna mestilah kena cas dulu kan? Wife aku dapat kabel mini USB dari mana entah, jenama PISEN yang kitorang gunakan untuk mengecas power bank ni dan mengecas gajet.Kami tak guna sumber kuasa dari mobile charger sebaliknya power bank tu kami cas guna port USB dekoder Astro.
Durasi pengecasan dari malam sampai ke pagi biasanya hanya mampu mengecas sebanyak 45%- 50%.Kalau nak penuh kena biarkan sekurang- kurangnya sehari atau lebih.
Keupayaan pengecasan pulak biasa -biasa saja.Tak laju mana dan anggaran pengecasan dari power bank Pineng ni ke Xperia Z2 lebih kurang 2.5 kali.Maksudnya kapasiti 20,000mAh power bank ni hanya mampu mengecas penuh phone aku sekitar 2 kali setengah sebelum simpanan tenaga habis digunakan.

Untuk power bank jenama e-tric pulak,pembeliannya disertakan kabel mini USB yang agak kontot.Dengan kabel yang dibekalkan,power bank kecik ni cepat dicas walaupun hanya menggunakan dekoder Astro. Keupayaan pengecasannya pulak agak pantas,tapi pantas juga simpanan tenaganya habis.Kapasiti 5,000mAh hanya mampu mengecas Z2 sekali sahaja dan tenaga berbaki sekitar 25%.

Satu hari aku gunakan kabel USB dari power bank e-tric pada power bank Pineng untuk dicas sebelum tidur.Bila aku tengok waktu pagi,kapasiti pengecasan melebihi 75%.Wow! Laju pulak. Sama juga bila power bank tu digunakan untuk mengecas gadget. Keupayaan pengecasan dari port 2.1A jauh lebih pantas dari sebelum ni dan kapasiti tenaga yang digunakan tak lebih 30% untuk sekali cas Xperia Z2.

Nah,sekarang kami dah tau apa puncanya. Segala kekurangan diperingkat awal yang aku cerita tadi berpunca dari kabel PISEN!

Secara teorinya kami beranggapan macam ni:

Ambil nilai maksimum selamat sekitar 75% - 80% sahaja kapasiti simpanan tenaga power bank berbanding dengan angka yang dipaparkan.Jika 20,000mAh,simpanan tenaga bersih cuma sekitar 15,000mAh (75%) dan baki 25% dianggap 'lost' dimana-mana.
Dengan simpanan tenaga bersih sebesar 15,000mAh, dan gajet berbateri sebesar 3000mAh, keupayaan pengecasan sepatutnya lima kali. Tapi kita tak boleh ambil lima kali tu sebagai keupayaan sebenar. Paling tidak pun ianya hanya mampu mengecas sebanyak empat kali.Bakinya sekali lagi dikira 'lost' iaitu terbazir sepanjang proses pengecasan.
Itupun dengan syarat anda menggunakan kabel yang baik. Dapat yang pendek lagi bagus.

Sepanjang aku menggunakan gadget terutamanya telefon pintar, faktor paling kritikal yang aku utamakan sekarang ialah kabel mini USB yang baik. Kabel yang terbaik datangnya daripada kilang, iaitu yang disertakan sekali dengan pembelian telefon. Usahakanlah supaya kabel ini berkeadaan baik untuk jangkamasa panjang. Jangan jadi macam Xperia Z2 aku. Dia sempat merasa charger quickcharge Sony original cuma beberapa bulan sebelum ianya hilang akibat tercicir.Hilang sekali dengan earphone original pulak tu..sedih....
Sekarang ni aku ada spare satu kabel magnetik pogo-pin yang dipadankan dengan kepala charger tulen dari HTC.Walaupun outputnya hanya 1.0A berbanding 1.5A Sony,kelajuan pengecasan cuma terjejas sikit sahaja asalkan dipadankan dengan kabel yang baik,sekurang-kurangnya jenama REMAX.

Aku pernah guna kabel mini USB dari kedai DIY.Harganya cuma RM3,panjang pulak tu kabelnya.
Rupa-rupanya rintangan dalaman kabel tu sangat tinggi menyebabkan kuasa yang sampai ke telefon amat sedikit untuk pengecasan. Pendek kata tak boleh usik langsung lah masa phone dicas,dah la phone jadi panas .Patut la murah. Kualiti pun murahan.

Akhir kata,kerana kabel murahan,hidup anda akan merana.
Ok bai.

Jumaat, 5 Februari 2016

Air Terjun Sungai Pisang; Liburan Santai Ver.2 2016

Selesai misi Ver.1 Lata Medang,Mr.KI bercadang nak pergi trekking lagi hujung minggu ni.Kali ni tempatnya tak jauh dan agak popular iaitu sungai Pisang,Gombak.Berdasarkan beberapa artikel yang kami baca,kami semua bersetuju sebab nampaknya perjalanan ke Sungai Pisang jauh lebih mudah dari Lata Medang.Kali ni kami tak bercadang nak bermalam,gerak masuk pagi,mandi-manda pastu makan then balik.Simple.
Seawal jam 7.30 pagi (awal la tuuuu),aku bergerak dari rumah untuk menjemput Mr.KI dan Mr.Timi di Kepong.Baru nak susur masuk ke LDP dari Ikano Power Center  tetiba aku rasa kekurangan sesuatu……eh..mana henpon aku???Jilakeeeeeee!Tertinggal pulak dah.Dari situ jam 7.37 pagi,aku  pusing balik masuk Mutiara Damansara untuk balik ke Sek.4 Kota Damansara.Semuanya berlaku dengan pantas bila jam 8.07 pagi aku dah sampai ke Restoran Abas.
Lama jugak kitorang melepak kat situ membincangkan masalah negara,masalah MLM,penjual agama dan sebagainya sampai pukul 9.00 kot.Makanan tengahari,bekal air semua takde lagi ni.Aku sekupang habuk duit pun takde,tak sempat jumpa ATM.Urusan membeli nasik goreng Kak Pura depan FRIM,beli minuman dan sebagainya mengambil masa agak lama.Rasanya pukul 10.30 pagi baru kitorang sampai ke lokasi permulaan iaitu muka sauk Syabas Sungai Gombak.
Selepas membayar RM3 duit parking dan RM1/kepala kat satu mamat yang katanya ‘penjaga’ tempat tu,kami terus ke lokasi.(satu jilake lagi ni,pagi-pagi dah tunggu mangsa)Sampai di tebing highway,kami mengambil keputusan untuk menyeberang sungai dan menyusur Sungai Gombak.Di point tersebut ada satu lorong menghala ke longkang/anak tangga saliran dari lebuhraya,tapi takkan nak naik ke highway kot.Kitorang pilih untuk menyeberang walaupun Mr.Yatimi mengalami masalah gayat akibat ‘sensor gyro’nya bermasalah.Kelakar juga Mr.Timi ni sebab jarak antara batu yang nak dilompat tu tak sampai dua meter pun.

Perjalanan diteruskan dengan meredah tebing kanan Sungai Gombak,meranduk lalang setinggi kepala di kebun buah-buahan dan sekali-sekala kami berjalan dalam air.Lebih setengah jam juga rasanya tapi mana kolong/terowong nak melintas highway Karak tu?Tak jauh dari situ akhirnya kami jumpa pondok-pondok.Ada satu brader tengah collect air sungai untuk buat breakfast.Jadah apa breakfast dah pukul 11 lebih.
Kitorang tanya dia,tapi dia tak tau kat mana Sungai Pisang.Dia panggil kawan dia,laaa….rupa-rupanya kawan dia ni budak si pengutip duit parking tadi.
Budak tu pun cakap kitorang dah sesat ni.Cabang jalan ke Sungai Pisang dah terlepas awal-awal lagi.Rupanya point yang Mr.Timi gayat tu la simpang nak ke Sungai Pisang.Kami berpatah balik ikut trek yang agak lebar dan baik kondisinya sebab banyak kereta masuk.Kereta pemilik-pemilik pondok tu lah.Tak tau la diorang ni penduduk tempatan ke haram.Lebih kurang 15 minit menapak,kami sampai ke jalan utama kira-kira 100 meter sebelum sampai ke penghalang jalan untuk memasuki bangunan muka sauk Syabas.
Perjalanan terpaksa dimulakan semula selepas membuang masa kira-kira satu jam.Baru kami faham rupanya Sungai Pisang dan Sungai Gombak tak sama.Ingatkan naik menghulu Sungai Gombak,sampailah kami ke air terjun tu.Di simpang pertama,kami memanjat longkang saliran untuk ke tembok lebuhraya Karak,kemudian baru berjumpa kolong berkembar untuk menyeberangi lebuhraya ke sebelah sana.

Sampai ke seberang,kami meneruskan perjalanan menyusur tebing sungai sejauh kira-kira 150 meter.Keadaan laluan makin sukar dan lorong semakin sempit.Lain macam betul trek tempat mainstream ni.Tambahan lagi tiada tanda-tanda manusia baru melalui tempat tu,sedangkan ada satu group budak sekolah belakang kitorang masa mula-mula sesat tu.Kami mengambil keputusan untuk berpatah balik ke kolong/terowong dan menyemak semula laluan.
Rupanya sekali lagi kami terlepas lorong sebenar iaitu di sebelah kanan terowong yang merupakan tangga saliran air dari longkang lebuhraya.Ha,ini baru betul.

Memanjat tangga tu pun satu hal juga.Penuh dengan dahan-dahan patah.Entah macamana muncul satu macha celah semak tak berbaju.Sah drebar lori tengah cari port nak berak.Sampai kat atas memang betul ada satu treler berhenti tepi jalan.Dari kilometer 28.2,kami perlu menapak sejauh 500 meter hingga ke kilometer 28.7.Dari situ terus boleh nampak lorong kekiri memasuki semak samun.


Ada beberapa motorsikal dan sebijik kereta Hyundai Matrix diparkir tepi lebuhraya masa tu.Siapa nak mudah,buat la macam diorang ni.Tapi aku tengok ada sekeping saman terselit kat celah wiper Hyundai tu.
Dari lebuhraya,perjalanan dan tak jauh,lebih kurang 10 minit dah boleh sampai ke air terjun.Bila kami sampai,masyaAllah ramainya manusiaaaa…Yang berendamnya,yang flying foxnya,yang rappelling lagi..adoiiii…terbantut selera nak mandi-manda.Akhirnya kami memilih kolam kecik di puncak air terjun untuk berendam.Kami panggil kolam VIP,takde orang kacau.
Kitorang suka jugak la aktiviti mandi-manda ni,tapi priority no.1 ialah privasi.Tak syok betul la mandi-manda beramai-ramai ni.Macam kat Lata Medang hari tu,bahagia betul conquer puncak air terjun.
Orang ramai mandi kat bawah,tak nampak dalam gambar

Kolam VIP,hihi


Settle makan dan mandi,lebih kurang pukul 1.00 petang,kami pun balik…huhu