Isnin, 27 Mac 2017

Dendiar

Aku tulis cerita sejarah lagi boleh tak?

Hari ni tergerak hati nak tulis pasal sejarah Dendiar; satu watak yang tidak dikenali ramai tetapi kisahnya amat menarik untuk dihayati. Nama sebenar beliau  ialah Raden Diar Dhurmakusomo Ki Aji Ningrat. Artikel ni aku dah siapkan sejak minggu lepas lagi, tapi baru hari ni aku boleh publish. Jemput baca ye? 

Kisahnya bermula ketika era pemerintahan Kanjeng Ratu Kediri didalam kerajaan Giri ( Kediri ), sebuah kerajaan kecil di tanah Jawa. Ada dua beradik berlainan ibu iaitu Raden Kesumowijo dan Raden Manosekoro. Kanjeng Ratu Kediri melantik Raden Kesumowijo sebagai Pangeran Adipati Agung, iaitu bakal pengganti tampuk pemerintahan Kanjeng Ratu Kediri.
Kemudian Raden Kesumowijo (Pangeran Adipati Agung) mengahwini seorang penari bernama Mas Ayu secara senyap-senyap. Ini menyebabkan isteri Kanjeng Ratu Giri iaitu Radin Ratu Giri berasa marah. Al maklumlah darjat bangsawan tak boleh kahwin dengan orang kebanyakan. Tapi apa boleh buat, Pangeran Adipati Agung tetap berkahwin dengan wanita yang dia suka. Semasa Pangeran Agung keluar berburu, Radin Ratu Giri berpakat dengan Raden Manosekoro untuk menghapuskan Mas Ayu semasa ketiadaan Pangeran Agung.
Raden Manosekoro membunuh Mas Ayu dan membakar istana bersama-sama dengan anak hasil perkahwinan Pangeran Agung dan Mas Ayu iaitu Raden Mas (juga dikenal sebagai Raden Mas Ayu). Kebetulan ketika itu Pangeran Agung baru pulang dari berburu ( ada juga kisah yang mengatakan Pangeran Agung sengaja dihantar untuk berperang) lalu melihat istananya terbakar. Raden Mas berjaya diselamatkan manakala isterinya Mas Ayu mati dipangkuan Pangeran Agung.
Bersama-sama dengan pengikutnya termasuk Dendiar, Pangeran Agung amuk dan membunuh Raden Manosekoro serta konco-konconya. Kemudian Pangeran Agung bersumpah bahawa dia tidak akan lagi menjejak tanah Giri. Dendiar dan enam pengikut setia bersumpah untuk memporak-perandakan tanah Giri dan kerajaannya sehingga tiada lagi makhluk bernyawa, tetapi dihalang oleh Pangeran Agung.
Pangeran Agung meminta Dendiar bersumpah untuk melindungi tanah Giri sepanjang ketiadaan beliau dan Pangeran Agung pun meninggalkan Giri bersama anak perempuannya Raden Mas untuk selama-lamanya…


Kisah di Singapura Versi 1

Kemudian Pangeran Agung menetap di Singapura, atau lebih tepat lagi bertani di kaki bukit Mount Faber. Menjejak usia Raden Mas 17 tahun, beliau menjadi tarikan kerana kecantikannya. Satu ketika Raden Mas diganggu oleh kerabat Istana Johor, menyebabkan pangeran Agung dihukum kerana mempertahankan anak perempuannya.
Di hari yang sama, Dendiar belayar ke Singapura mencari bekalan. Perihal orang dihukum dikhalayak ramai menjadi buah mulut masyarakat disitu lalu menarik perhatian Dendiar. Dendiar terus ke Teluk Blangah untuk melihat hukuman tersebut dijalankan dan alangkah terkejutnya beliau apabila mendapati orang yang sedang dihukum itu ialah sahabatnya, Pangeran Agung, Putera Raja Giri.
Dendiar menerpa ke tengah khalayak ramai dengan keris yang terhunus ditangan lalu memperkenalkan dirinya sebagai Jeneral Perang Kerajaan Giri. Orang ramai terdiam kerana mereka tahu Kerajaan Karimun pernah dikalahkan beberapa tahun lalu oleh angkatan perang Kerajaan Giri.
Melihatkan keadaan Pangeran Agung yang agak teruk, Dendiar mahu amuk tetapi sekali lagi dihalang oleh Pangeran Agung. Melihatkan kejadian itu, Sultan Abdul Jalil memerintahkan Pangeran Agung dilepaskan dan memohon maaf.
Tidak lama selepas kejadian tersebut, Sultan Abdul Jalil mengaturkan perkahwinan adiknya Tunku Khalijah dengan Pangeran Agung sebagai tanda maaf dan juga sebagai jalinan antara dua kerajaan. Keraian perkahwinan diadakan di Teluk Blangah dan dihadiri Dendiar serta enam sahabat lain.
Daripada perkahwinan tersebut, Tunku Chik dilahirkan. Melihatkan keadaan menjadi semakin baik, Dendiar kembali ke Giri sebagai memegang janji yang pernah dibuat dahulu untuk menjaga tanah Giri.
Raden Mas yang semakin dewasa pula menjadi pujaan ramai kerana kecantikannya dan keturunan raja yang dimiliki. Bagaimanapun ini mengundang musibah baru apabila isteri Pangeran Agung, Tunku Khalijah mencemburui Raden Mas, manakala adik Tunku Khalijah, Tunku Bagus jatuh hati kepada Raden Mas.
Suatu malam, Tunku bagus meletakkan satu bahan untuk memabukkan dalam makanan Pangeran Agung lalu Pangeran Agung dikurung dalam perigi di belakang istana. Raden Mas pula dipaksa berkahwin dengan Tunku Bagus.
------------------
Beberapa bulan kemudian Dendiar datang ke Teluk Blangah untuk melawat sahabatnya, Pangeran Agung. Berita ini sampai ke istana lalu satu perancangan dibuat supaya Dendiar tidak dapat berjumpa Pangeran Agung yang dikurung. Pihak istana memaklumkan bahawa Pangeran Agung pergi ‘bersuluk’ atau istilah lainnya bertapa.
Bagaimanapun kebenaran tidak dapat disorok apabila Tunku Chik memberitahu bahawa bapanya dikurung dibelakang istana. Maka segeralah Dendiar pergi mendapatkan Pangeran Agung. Melihatkan keadaan bakal menjadi lebih buruk, Tunku Bagus cuba membunuh Pangeran Agung, tetapi dihalang oleh Raden Mas. Keris yang ditikam kearah Pangeran Agung mengenai Raden Mas dan Raden Mas menemui ajal. Akibat terlalu kecewa Pangeran Agung turut menghembuskan nafas terakhir.
Marah dengan peristiwa itu, tujuh pendekar Jawa ini amuk buat sekian kalinya selama tujuh hari tujuh malam. Ribuan penduduk kampung dibunuh dan kampung-kampung dibakar. Seisi istana melarikan diri menaiki kapal. 
Akhirnya Sultan menghantar Tunku Chik, anak Pangeran Agung ke pantai. Maka berkatalah Tunku Chik kepada Dendiar “ Raden Diar, sekiranya kamu bunuh semua orang, siapa lagi yang  tinggal untuk menjaga saya?”

Dendiar terdiam dan kemudiannya berkata, 
“Aku..Raden Diar Dhurmakusomo Ki Aji Ningrat akan berkhidmat dan patuh kepada Tunku Chik dan keturunannya sepertimana aku berkhidmat kepada Pangeran Agung sebagai tanda kesetiaan tidak berbelah bahagi terhadap Pangeran Agung.”

Artikel asal ditulis dalam bahasa Inggeris lebih panjang mencakupi peristiwa-peristiwa kemunculan Dendiar selepas ratusan tahun peristiwa diatas berlaku. Nanti bacalah di link asal sebab gaya penceritaannya lebih dramatik. Gaya aku tulis pulak biasa-biasa je tanpa pengisian emosi. Tapi aku harap terjemahan ke Bahasa Melayu ni tidak lari jauh dari maksud asal penulis.



Kisah di Singapura Versi 2

Suatu ketika semasa Pangeran Agung menjalani kehidupan sebagai petani bersama anaknya Raden Mas Ayu, teluk Blangah diserang lanun. Oleh kerana kehebatan Pangeran Agung bertarung, lanun berjaya ditewaskan. 
Kebolehan Pangeran Agung amat dikagumi Sultan dan satu rombongan dari Jawa mengesahkan ‘petani’ itu adalah Pangeran Agung, maka Sultan mengaturkan perkahwinan dengan puterinya dan mereka dikurniakan seorang anak lelaki yang diberi nama Tunku Chik.
Raden Mas pula semakin cantik dan amat dicemburui ibu tirinya. Satu hari kaki Tunku Chik terluka kerana terkena serpihan pinggan yang dijatuhkan oleh Raden Mas. Ibu tirinya amat marah dan berpakat dengan adiknya Tun Bagus ( Tunku Bagus ). Tun Bagus pula menaruh dendam kerana Raden Mas pernah menolak lamarannya.
Tun Bagus meracun Pangeran Agung lalu mengurungnya didalam perigi buta, manakala Raden Mas dipaksa kahwin sekiranya mahu mengelakkan dari bapanya dibunuh. Semasa majlis pernikahan, Raden Mas ditanya samada bapanya mengizinkan beliau berkahwin, Raden Mas terpaksa menipu dengan menyatakan bapanya sudah meninggal dunia sewaktu melawat tanah Jawa.

Tiba-tiba Tunku Chik mencelah,

”bapakku masih hidup dalam perigi buta!”

Maka komplot itu terbongkar, dan Pangeran Agung dapat diselamatkan. Khuatir Pangeran Agung membalas dendam, Tun Bagus cuba menikam Pangeran Agung tetapi dihalang oleh Raden Mas lalu keris tertusuk ke jantungnya. Dikatakan juga ketika berlaku kakalutan itu cuaca bertukar mendung dan isteri Pangeran Agung cuba melarikan diri tetapi dipanah petir.


Sepertimana  yang diketahui melalui penceritaan orang-orang dahulu, Dendiar dikatakan wujud sehingga era pemerintahan Sultan Ismail iaitu sekitar tahun 70’an. Dikatakan umurnya sangat panjang sehingga ratusan tahun.

Sebuah kampung kecil di kaki Mount Faber Teluk Blangah dinamakan Kampung Radin Mas dimana terletaknya rumah Pangeran Agung sewaktu tinggal di Singapura dan tempat bersemadinya jasad Raden Mas Ayu….

Bayangkan pula kalau kisah ni jadi sebuah filem dan Iko Uwais jadi Dendiar…perghhhh!!


Isnin, 6 Mac 2017

ATF 3SZ-VE + Cooling Coil Passo

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Bersua kembali di laman blog yang semakin terpinggir. Tak apalah, bagi aku platform blogspot ni masih lagi medan yang sesuai untuk menulis panjang lebar.
Hari ni aku nak tulis sikit pasal kereta. Pertama sekali tentang transmisi automatik 3SZ-VE, dan kedua berkenaan pendingin hawa kereta aku.

Lepas kereta aku siap menjalani proses transplan nadi penggerak, ada satu kelainan yang aku rasa tak patut berlaku iaitu 'lag' semasa penukaran posisi gear daripada 'N' kepada 'D'. Lag yang aku maksudkan ialah sistem transmisi mengambil masa sekitar 0.5 - 1 saat untuk enggage.
Siapa yang biasa bawa kereta automatik baru mesti dapat rasa 'lag' ni kalau bawa kereta aku. Apatah lagi kalau lepas switch dari 'N' kepada 'D',terus tekan pedal. Alamatnya kereta akan bergerak dengan mengejut. Macam kereta gear manual lepas klac tiba-tiba dalam gear 1.
Minggu lepas aku tukar minyak ATF. Kalau ikut spesifikasi yang disyorkan, transmisi automatik Aisin-Warner 3SZ-VE Toyota bB menggunakan minyak ATF Toyota T-IV. So, aku pun beli minyak yang sama.
Kuantiti penuh yang diperlukan ialah 5 liter, tapi kalau drain minyak ATF lama melalui drain plug, hanya 2 liter dapat dikeluarkan. Minyak asal yang ada dalam gearbox aku taktau lah spesifikasinya bagaimana, tapi lepas masuk minyak T-IV, respon gearbox bertambah baik.
Apapun ikutlah spesifikasi yang disyorkan pengilang, sebab enjin 3SZ-VE yang digunakan Perodua menggunakan ATF SP-III kalau tak salah. Namanya mungkin berbeza, barangkali sifat-sifat teknikalnya ada persamaan.

Ok, cerita bab aircond pulak.
Sejak lebih sebulan lepas sistem aircond aku mengalami masalah kebocoran kecil. Mekanik cakap mungkin cooling coil yang bocor sebab tiada kesan kebocoran pada piping dan kompressor.
Bila aku rujuk balik mekanik yang swap enjin aku haritu, barang pulak tak ada. Tunggu punya tunggu akhirnya aku cari sendiri sajalah lagi senang.
Mujur saudara Azizi Zain respon posting aku kat Facebook bagitau yang dia ada simpan cooling coil Passo. Walaupun lokasi beliau di Bandar Baru Bangi, tak kisahlah travel 1 jam 40 minit dari Serendah asalkan dapat barang yang tepat.
Terima kasih Azizi Zain kerana menjual barang yang baik dengan harga berpatutan. Siap test bocor dua kali dan percuma kotak angin aircond. Entah apa nama betul housing cooling coil tu aku tak tau.
Kerja-kerja membaraikan dashboard dikepalai oleh En. Is Drummer di rumah beliau yang merangkap #utocustomgarage.
Part membaraikan dashboard ni agak panjang kalau nak ditulis, pendek kata agak sukar sebab terpaksa buka batang besi yang menjadi tulang dashboard.
Didapati kotak saluran angin yang ada kat kereta aku sedikit berbeza dari kotak angin yang dibeli dari saudara Azizi Zain.
Kotak asal tiada slot filter kabin tetapi ada slot untuk cooling coil temperature probe, manakala kotak yang dibeli ada slot filter kabin tetapi tiada lubang slot temperature probe. Sistem asal Myvi pula probe sensor temperaturenya dicucuk pada fin cooling coil. Tapi tak apa, boleh mix and match saja, no problem.
Kemudian timbul satu masalah lain iaitu cooling coil tak dapat duduk dengan kemas di tempatnya. Rupa-rupanya kotak angin yang mempunyai slot temperature probe mempunyai saiz cooling coil yang kecil sedikit. Lebih kurang sama saiz dengan cooling coil standard Myvi. Cooling coil Passo pulak lebih panjang sekitar 1 inci. Secara teorinya surface area lebih luas mestilah lebih sejuk ye tak?
Soal cooling coil tak dapat duduk kemas tadi senang saja solusinya. Potong sikit dah siap.
Start kerja jam 11.00 pagi,kerja-kerja pemasangan semula selesai sekitar jam 8.00 malam. Ya, agak lama sebab kami buat kerja santai-santai.
Semasa pengujian fungsi-fungsi butang kawalan setelah selesai kerja-kerja pemasangan semula, didapati klac magnetik kompressor tidak enggage selepas suis aircond ditekan. Mujur aku teringat, ada sesetengah sistem aircond yang cut-off bila sensor mendapati tiada tekanan gas didalam sistem untuk mengelakkan kompressor rosak. Sebelum buka sistem, mesti la kita recovery dan buang semua gas dari dalam sistem awal-awal tadi kan? Jangan panik dan teruskan kehidupan macam biasa.

Walaupun dah siap pasang, masih ada kerja yang masih perlu dibuat iaitu refill gas dan tambah minyak kompressor. Part ni aku serahkan kat kedai ekon je. Alhamdulillah sistem berjalan dengan baik. Kos yang terlibat RM60( gas + minyak kompressor ) + RM100 ( cooling coil + kotak angin ). Total belanja kasar lebih kurang RM250 termasuk kos-kos sampingan.
Untuk pengetahuan harga cooling coil Myvi baru ialah RM350. Belum upah buka dashboard lagi. Senang cerita tak kurang dari RM600. Sesiapa yang berkemampuan untuk buat sendiri, belajarlah. Banyak boleh jimat ooo....


Rabu, 11 Januari 2017

Samsung Galaxy A7 2016

Lebih kurang 27 atau 28 Disember lepas, berlaku satu kejadian dimana Samsung Galaxy A7 2015 wife aku jatuh dan skrinnya rosak. Ketinggian jatuhan takde la tinggi mana pun, lebih kurang setengah meter.Malangnya permukaan jatuhan adalah jalan tar, sebahagian permukaan skrin rosak dan tidak boleh diunlock menggunakan pattern.
Apa yang mengecewakan ialah pelindung skrin tempered glass dan Gorilla Glass tak pecah pun, tapi LCD boleh pecah pulak. Memandangkan tak ada apa yang boleh dibuat, simpan sajalah dalam kotak. Kos penggantian skrin aku tengok kat internet macam haram, mahal nak mampos. Lebih RM450 kot,belum campur upah.
Bila dah jadi macam tu, susahlah wife aku nak buat kerja sebab zaman sekarang semua komunikasi pakai phone. Apatah lagi kalau berlaku kecemasan, phone dah jadi benda wajib dalam hidup.
Akhirnya kami beli jenama Samsung juga sebab siri Galaxy A baterinya bagus. Model A7 2016 menjadi pilihan sebab bateri juga. Model 2016 dibekalkan bateri sebesar 3300mAh berbanding A7 2015 2600mAh.
Untuk wife aku kriteria-kriteria seperti RAM,CPU,resolusi skrin dan sebagainya tak penting sangat. Yang penting bateri, bateri dan bateri.
Perbezaan antara A7 2015 dengan 2016 tak banyak sangat, tapi agak signifikan juga.
1. Kemasan
- Bahagian belakang dipasangkan Gorilla Glass 4 yang cantik (juga bermaksud lebih fragile).Bezelnya rapat di pinggir skrin, dan lens kamera utama tidak terlalu menonjol seperti model 2015.
2. Bateri
- Penambahan 700mAh daripada model 2015. Sepatutnya mampu bertahan dengan 100% diwaktu pagi sehingga habis ditengah malam.
3. Bunyi
- Speaker dialihkan ke bahagian bawah telefon bersebelahan USB port. Bunyi cukup kuat.
4. RAM
- Penambahan RAM.Dulu cuma 2GB, sekarang 3GB. Prestasi bertambah baik.
5. Keselamatan
- Butang tengah skrin bertindak sebagai fingerprint scanner.
6. Pengecasan pantas
- Dibekalkan charger Quickcharge 1.65A. Model 2015 menggunakan charger 1.55A.

Sekian.


Ahad, 11 Disember 2016

Blogging vs. Facebook

Sesekali bila aku belek-belek list blog kat kolum Blogger Update blog aku ni, nampak benar platform blogging dah semakin hilang sengat. Semua blog yang aku follow dah berbulan-bulan tak ada posting baru. 4-5 tahun dulu nama-nama besar macam Hanis Zalikha dan Fatin Liyana( sekadar menyebut beberapa nama ) tak lagi menulis artikel baru sejak beberapa bulan lepas.
Tu,Fatin Liyana yang follower lebih 40k pun last posting dia Jun 2016. Yang tak berapa nak femes lagi la, terkubur terus.
Busy? Ya, zaman bujang boleh la tulis sampai 3,4 artikel sehari. Bila dah berkeluarga ni, serius susah nak komitmen macam dulu-dulu.
Kecuali blogger lelaki, aku tengok Ben Ashaari dan Ariff Shah masih konsisten menulis. Lelaki tak busy ke macamana?
Sekarang ni kebanyakannya memilih Facebook sebagai platform menulis. Lebih meluas capaiannya. Yang perempuan lebih gemar dengan platform Instagram sebab orang perempuan kan suka bergambar dan berfesyen.
Aku pun dah lama berFacebook,cuma tak ada niat nak buat page macam page viral. Sebabnya niat.
Kebanyakan page-page viral lebih mengutamakan like dan share, tanpa mengambilkira kredibiliti kandungan cerita.
Stail macam ni aku tak gemar, sebab memperbodohkan masyarakat. Korang semua tak perasan ke kalau ada isu-isu hot dalam masyarakat, berjemaah la kita komen maki-makian. Bila dengar cerita sebelah pihak lain, kita dok pakat maki-makian sebelah sana balik.
Tak rasa bodoh ke 'ditendang' sana sini?
Diorang peduli apa berita tak betul,korang baca, komen pastu share pulak lagi la diorang suka. Zaman duit semua jalan.
Instagram pulak lain konsepnya. Kat insta takde posting panjang lebar, cukup sekadar foto dan kapsyen. Aku baru je cuba bermain Instagram.
Game dia sama je, kau cantik, follower ramai, then kau boleh buat duit dengan review produk.
Produk pseudosains pun tak apa janji bayar.
Dari segi peribadi pulak, tak kisah kejap on tudung pastu buka tudung belanja longkang.
Maknanya apa?
Lagi 10 tahun tak tahulah orang peduli lagi ke tidak dengan penulisan berbentuk ilmuan. Ada satu page sejarah tu aku minat betul, masalahnya kena bayar yuran akses. Aih....
Korang-korang yang baca blog aku ni harap-harap masih lagi termasuk dalam golongan suka membaca dan cintakan ilmu. Dalam mencari glamor di fb atau insta, bawa sekali penulisan jujur dan berilmiah.
Tapi itulah, zaman berubah. Banyak page-page Facebook yang bagus, contohnya The Patriot, Root of Science, Pseudoscience Watch, dan beberapa lagi. Pilihlah page yang betul.
Elakkan share sesuatu sebelum buat cross check, apatah lagi kalau artikel tu datang dari laman web yang alamatnya merepek-repek. Aku berani cakap 99% contentnya misleading, tajuk gempak habis, isi jahanam.
Sekian.

Jumaat, 9 Disember 2016

Pasca Myvi 3SZ-VE


Sambungan episode lepas…

Spesifikasi asal K3-VE 1.3 DVVT dibandingkan dengan nadi baru 3SZ-VE 1.5 VVT-i :


K3-VE
3SZ-VE
Isipadu silinder
1298 c.c.
1495 c.c
Gerek x lejang
72 x 79.7mm
72 x 91.8mm
Nisbah mampatan
10.0:1
10.0:1
Kuasa
87hp (64kW)@ 6000 rpm
107hp (80kW)@ 6000 rpm
Kilasan
116Nm @ 3200 rpm
141Nm @ 4400 rpm
Nisbah kuasa/berat (tan)
91hp/tan
112hp/tan

Enjin K3-VE asal yang dipadankan dengan kotak transmisi manual cukup sesuai untuk penggunaan didalam bandar. Bagaimanapun nisbah gear akhir sebesar 0.750 menyebabkan pemanduan cruising pada kelajuan sekitar 110 – 120kmj di lebuhraya agak kurang enak untuk enjin bekerja.

Pada kelajuan tersebut, RPM bermain sekitar 3200-3500 menyebabkan penggunaan bahanapi agak tinggi. Pernah aku tulis dalam entri lepas yang mana kereta aku vs. Vios 1NZ-FE, Vios jauh lebih jimat untuk jarak yang sama. Salah satu rahsianya ialah nisbah gear akhir ni lah. Itu belum bandingkan nozzle fuel injector 4 lubang vs. 12 lubang lagi.
Hasil pemerhatian aku untuk enjin 3SZ-VE transmisi automatik pulak, pada kelajuan 100kmj, putaran enjin berada pada sekitar 2600rpm dan jika ditekan sehingga 3000rpm, speedometer menunjukkan kelajuan 120kmj. Ralat bacaan (+3km/j)

Daripada pemerhatian diatas dan dibandingkan dengan pengalaman memandu Alza manual dan Myvi SE 1.5 automatik, kesimpulan yang aku boleh berikan ialah transmisi automatik lebih jimat berbanding transmisi manual jika menempuh perjalanan jauh melalui lebuhraya. Manakala transmisi manual lebih kepada pemanduan jarak pendek dan banyak hentian. Dulu mitos yang kita biasa dengar ialah kereta automatik kuat makan minyak. Mungkin dulu-dulu agaknya, tapi sekarang teknologi dah matang.

Pasca Myvi 3SZ-VE

Ada beberapa perkara yang perlu diberi perhatian sekiranya anda berminat untuk menjalankan kerja tingkat taraf macam aku buat ni.

1.Sediakan bajet ekstra
Mungkin ada beberapa komponen yang perlu ditambah / diganti,bergantung kepada pakej mekanik asalkan tak melebihi peruntukan kasar anda.

2.Perubahan sistem gear dan brek tangan
Perubahan ni taklah sukar mana, cuma diperingkat awal memang kekok jugalah.

3.Ketiadaan sensor undur
Yang ni kena beli lain. Kat kedai aksesori harganya dalam RM70-RM100 saja. Kalau mampu, belilah set audio 2-DIN yang lengkap dengan kamera undur.

4.Ketiadaan meter rpm
Bergantung pada bajet dan pakej korang, kalau dashboard tu Passo Racy lengkap meter RPM, harganya mahal sikit.

5.Ketiadaan meter penujuk suhu radiator
Meter Passo hanya menunjukkan simbol suhu sejuk (hijau),normal(tiada lampu menyala) dan merah (panas). Terus terang aku tak berapa gemar sistem lampu-lampu ni sebab tak nampak pergerakan suhu. Caranya adalah dengan menambah meter suhu air aftermarket.

6.Perbezaan alatganti
Walaupun kod enjinnya sama dengan Alza tempatan, tali sawat alternatornya tak sama. Awal-awal dulu aku dah terbeli tali sawat Alza (6PK1930), tapi tak boleh pakai sebab panjang sangat. Saiz sebenar ialah 6PK1580. Harganya ialah RM53. Tapi ni harga Bando sebelum 1 Disember.

Sama juga macam modifikasi Myvi pakai dashboard Passo yang didatangkan dengan EPS. Belting yang perlu digunakan bersaiz 4PK1590. Hah! Cuba la cari kat kedai spare part kalau ada. Ingat,enjin K3VE dengan sistem EPS tak ada kereta lain pakai kat Malaysia ni. Even Myvi Lagi Best 1.3 pakai EPS pun tak sama saiznya. Tapi bukan la tak ada langsung, boleh cari. Salah sorang yang berjaya cari belting rare ni aku le,haha!
Siapa nak sila emel. Kalau boleh order la banyak sikit, berbaloi aku nak pegi order kat supplier. Bermula 1 Disember, semua belting jenama Bando akan dinaikkan harga antara 11-15% kerana kelemahan Ringgit berbanding Yen.
Satu lagi ialah penapis minyak enjin. 3SZVE Jepun pakai sistem filter element. Maksudnya kita cuma perlu tukar elemen penapis. Elemen penapis yang compatible dengan enjin ni ialah elemen penapis minyak enjin Toyota Corolla Altis. Harganya mahal (RM35) berbanding filter Myvi biasa (RM8). Boleh beli 4 bijik filter standard Myvi tu. Tapi ini hal kecik saja, kalau tak mau pakai filter Altis, boleh tukar pakai tapak filter K3VE dan boleh pakai filter Myvi biasa.
Penapis udaranya juga berbeza. Apa yang mekanik aku buat ialah pakai balik air box Myvi dan boleh pakai balik penapis udara Myvi. Selesai masalah. Faedahnya ialah, airbox asal Myvi tu menyembunyikan 'kuasa' sebenar 3SZ dengan penampilan airbox yang tertera tulisan 1.3 DVVT. Kira macam bajet-bajet zuhud lah,kahkah!

7.Tiada pilihan parking pada posisi gear ‘N’
Yang ini paling kritikal kalau duduk rumah yang tak ada parking khas. Myvi 1.3  automatik masih boleh parking pada posisi ‘N’ dan begitu juga Myvi lagi best( letak posisi ‘P’,cabut kunci, tekan SHIFT LOCK sambil tarik tombol ke posisi ‘N’).Ramai tak tau ni.
Sistem gear lever kat column stereng Passo pula tak membenarkan ianya berlaku. Maka, pastikan parking jangan block kereta orang.
Bagaimanapun aku rasa perkara ni tak berlaku pada transformasi Myvi K3VE automatik kepada 3SZVE automatik. Sebab wiring, dashboard dan gear linkage asal masih boleh digunakan.

Okay, walaupun agak banyak point yang mungkin nampak negatif, percayalah padanan enjin 3SZVE dengan casis ringan Myvi serta kawalan stereng EPS, kualiti pemanduannya memang jauh berbeza. Lebih tork untuk digunakan pada mana-mana julat rpm dan yang penting stabil pada kelajuan tinggi.
Adatlah kan bermain kereta, hal-hal remeh ni kena pandai-pandai sesuaikan dalam kehidupan seharian. Nak sedap terus ambik GTR lah.

Posting akan datang aku akan cuba kumpulkan informasi pasal tingkat taraf 3SZVE ke tahap lebih tinggi.